ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Nazwa szkoły brzmi: Salezjańska Szkoła Podstawowa w Ełku.
2. Pełna nazwa szkoły brzmi – Salezjańska Szkoła Podstawowa w Ełku i jest używana w pełnym brzmieniu.
3. Siedzibą szkoły jest budynek przy ul. Jana Pawła II 6 w Ełku, stanowiący własność Towarzystwa Salezjańskiego – Inspektoria (Prowincja) św. Stanisława Kostki w Warszawie.
4. Szkołę prowadzi Dom Zakonny Towarzystwa Salezjańskiego z siedzibą w Ełku.
5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą jest Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty w Olsztynie.
6. Salezjańska Szkoła Podstawowa w Ełku jest niepubliczną ośmioletnią szkołą dla dzieci i młodzieży.
§ 2
Ilekroć w statucie jest mowa o:
1) szkole – należy przez to rozumieć: Salezjańską Szkołę Podstawową w Ełku;
2) nauczycielach – rozumie się przez to nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w szkole;
3) rodzicach – rozumie się przez to także prawnych opiekunów ucznia oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad uczniem;
4) uczniach – rozumie się przez to dzieci i młodzież wypełniające obowiązek szkolny;
5) wychowawcach – rozumie się przez to nauczycieli, którym powierzono obowiązki wychowawcy oddziału lub wychowawcy świetlicy;
6) Radzie Pedagogicznej – rozumie się przez to Radę Pedagogiczną szkoły;
7) dyrektorze – rozumie się przez to Dyrektora Salezjańskiej Szkoły Podstawowej w Ełku;
8) Samorządzie Uczniowskim – rozumie się przez to Samorząd Uczniowski szkoły;
9) Radzie Rodziców – rozumie się przez to Radę Rodziców szkoły;
§ 3
1. Całokształt działalności szkoły opiera się na systemie wartości chrześcijańskich głoszonych przez Kościół katolicki i na systemie wychowawczym Księdza Bosko.
2. Zasada zapisana w ust. 1 dotyczy całej koncepcji pracy szkoły, a w szczególności:
1) celów i zadań statutowych,
2) programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły,
3) programów nauczania.
3. Zasada powyższa stanowi kryterium realizacji zadań statutowych szkoły przez dyrektora i nauczycieli oraz jest uwzględniana w realizacji rozwoju zawodowego nauczycieli.
4. Wychowanie i nauczanie w szkole oparte jest na koncepcji człowieka jako osoby, głoszonej
przez Kościół katolicki.
§ 4
1. Szkoła dostępna jest dla wszystkich uczniów, którzy pragną w niej realizować swą edukację i akceptują jej Statut.
§ 5
1. Szkoła spełnia warunki przewidziane w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe dla szkół niepublicznych z uprawnieniami szkoły publicznej:
1) realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego;
2) realizuje zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu;
3) stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, o których mowa w rozdziałach 3a i 3b Ustawy o Systemie Oświaty;
4) prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla szkół publicznych;
5) zatrudnia nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych, posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych.
ROZDZIAŁ II
5) dojrzewania społecznego.
Program wychowawczo – profilaktyczny
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Pomoc materialna
ORGANA SZKOŁY
1. Organami szkoły są:
Dyrektor
1. Dyrektora szkoły powołuje, zatrudnia i zwalnia Przełożony Domu Zakonnego Towarzystwa Salezjańskiego w Ełku (Dyrektor), który reprezentuje Organ Prowadzący.
§ 23
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
5) wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa i powiadamia niezwłocznie o tym fakcie organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny; organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę; rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne,
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły uzgodnionym z organem prowadzącym i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
7) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole i szkołę,
8) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
9) może współdziałać ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
10) stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
11) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,
12) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole,
13) współpracuje z pielęgniarką, sprawującą profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki.
3. Dyrektor może, w drodze decyzji skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w § 75 ust. 2.Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.
4. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
5. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z organem prowadzącym, Radą Pedagogiczną, rodzicami i Samorządem Uczniowskim.
6. W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go Wicedyrektor lub osoba wyznaczona przez Dyrektora.
7. Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
8. Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
9. Dyrektor przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej i jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej.
10. Dyrektor kieruje procedurą procesu awansu zawodowego nauczycieli.
11. Dyrektor dokonuje oceny pracy nauczycieli oraz oceny dorobku zawodowego według zasad określonych w odrębnych przepisach.
12. Dyrektor odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminu ósmoklasisty.
13. Dyrektor tworzy dodatkowe stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze za zgodą organu prowadzącego.
14. Dyrektor realizuje zadania zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej, przepisami szczególnymi oraz zarządzeniami organu nadzoru pedagogicznego i organu prowadzącego.
15. Dyrektor zawiesza czasowo zajęcia szkolne, po powiadomieniu organu prowadzącego szkoły, w przypadkach określonych odrębnymi przepisami.
Rada Pedagogiczna
Samorząd Uczniowski
Rada Rodziców
Załatwianie spraw spornych, konfliktów; skarg oraz wniosków
Stowarzyszenia i organizacje
Organ prowadzący szkołę
ROZDZIAŁ IV
podręczników, kart pracy, zeszytów oraz zeszytów ćwiczeń.
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w każdym roku szkolnym – określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora i zatwierdzony przez Organ Prowadzący.
1. Dla realizacji zadań statutowych szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania z:
Biblioteka szkolna
1) gromadzi i opracowuje zbiory,
Świetlica szkolna
prawidłowego nawiązywania kontaktów społecznych),
7) pomoc w realizacji imprez kulturalno-oświatowych wynikających z kalendarza pracy szkoły.
Wolontariat
Doradztwo zawodowe
1. Wypełniając zadania statutowe szkoły nauczyciel ponosi w szczególności odpowiedzialność za:
Prawa i obowiązki uczniów
Nagrody i kary
System nagród i kar stosowanych w szkole zawsze ma znaczenie wychowawcze i wspierające rozwój osoby; także ma wymiar wspierający innych uczniów.
1) upomnieniem ustnym,
2) uwagą wpisaną do e- dziennika i informacją dla rodziców,
3) upomnieniem pisemnym wychowawcy,
4) upomnieniem udzielonym przez Dyrektora,
5) zobowiązaniem ucznia, w porozumieniu z rodzicami, do określonego postępowania, a zwłaszcza do:
a) naprawienia wyrządzonej szkody,
b) uczestniczenia ucznia i rodzica w zajęciach o charakterze wychowawczym, terapeutycznym lub szkoleniowym,
6) naganą udzieloną przez Dyrektora,
7) skreśleniem z listy uczniów.
8. Kolejność kar może być pominięta w przypadku rażących przewinień ucznia.
9. Zabrania się stosowania kar naruszających nietykalność i godność osobistą ucznia.
§ 49
1. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo i ochronę przed przemocą, uzależnieniami i demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej podczas pobytu ucznia na terenie szkoły w trakcie zajęć lekcyjnych, przerw międzylekcyjnych, zajęć/uroczystości pozalekcyjnych i pozaszkolnych organizowanych przez szkołę. Polegają one na:
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
Zasady oceniania
– w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych;
3) wymagań edukacyjnych z zajęć religii.
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
2) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania.
– uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
Ocena | % wykonania zadania |
celujący | 100 |
bardzo dobry | 90 – 99 |
dobry | 70 – 89 |
dostateczny | 50 – 69 |
dopuszczający | 30 – 49 |
niedostateczny | 0 – 29 |
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny
Ogólne wymagania edukacyjne obowiązujące w szkole począwszy od klasy IV:
Ocenianie zachowania
1) wzorowe;
5,6 – 6 wzorowe
4,7 – 5, 5 bardzo dobre
3,7 – 4,6 dobre
2,6 – 3,6 poprawne
1,6 – 2,5 nieodpowiednie
poniżej 1,6 naganne
L. p. | Kategoria | Ilość punktów | |||||
6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | ||
1 | Jest punktualny (spóźnienia) Punktualnie dołącza do zajęć online/classroom | 0 | do 3 | do 6 | do 9 | do 12 | 13-30 |
2 | Usprawiedliwia nieobecne godziny w szkole (godz. nieusprawiedliwione). Usprawiedliwia nieobecne godziny podczas pracy online/classroom | 0 | do 5 | 6 – 14 | 15 – 20 | 21 – 25 | 25 – 50 |
3 | Jest przygotowany do zajęć, (posiada zeszyt, potrzebne pomoce dydaktyczne, podręcznik, strój na w – f) Jest przygotowany do zajęć prowadzonych na odległość, (posiada narzędzia do pracy online w tym kamerę, zeszyt, potrzebne pomoce dydaktyczne, podręcznik, posiada szkolny mail, konto do e-dziennika, dołączył do lekcji za pomocą Classroom, na prośbę nauczyciela włącza kamerę podczas zajęć online) | ||||||
4 | Uczestniczy w słówkach na dzień dobry Uczestniczy we wszystkich formach działań zaproponowanych przez szkołę w czasie kształcenia na odległość | ||||||
5 | Wykonuje polecenia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły. Wykonuje polecenia nauczycieli podczas kształcenia na odległość | ||||||
6 | Pomaga kolegom, buduje opinię klasy Pomaga kolegom podczas pracy na odległość, wspiera szczególnie kolegów chorych, nieobecnych (pożycza zeszyty, przesyła lekcje) | ||||||
7 | Szanuje własność innych ludzi, mienie szkoły | ||||||
8 | Uczestniczy (na miarę swoich możliwości) w życiu klasy i szkoły | ||||||
9 | Bierze udział w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych | ||||||
10 | Poprawnie się wyraża, nie używa wulgaryzmów, nie kłamie | ||||||
11 | Właściwie zachowuje się na przerwach i lekcjach. Godnie reprezentuje szkołę, swoją postawą i zachowaniem również w świecie wirtualnym. | ||||||
12 | Dba o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny | ||||||
13 | Uwagi wpisywane do dziennika | 0 | do 3 | 4 – 6 | 7- 9 | 10 – 12 | 12 – 25 |
14 | Korzysta z urządzeń elektronicznych | ||||||
15 | Stosunek do życia religijnego |
* uczeń, który nie posiada kamery, ma problemy techniczne podczas zajęć, zgłasza fakt nauczycielowi. Nauczyciel w sytuacji usprawiedliwionej przez ucznia/rodzica, nie będzie wymagał posiadania włączonej kamery.
5) Wychowawca w oparciu o propozycje nauczycieli, samoocenę uczniów, oraz obliczoną zgodnie z ust 4 pkt. 4) średnią wystawia uczniowi ocenę zachowania.
1) śródrocznej i rocznej;
2) końcowej.
§ 62
1) oceny bieżące z zajęć edukacyjnych i zachowania są ustalane w formie symboli lub określonych przez nauczyciela, oznaczających poziom i postępy ucznia w nauce i zachowaniu;
2) śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi.
7. W przypadku, gdy po przekazaniu informacji o przewidywanej rocznej klasyfikacyjnej ocenie zachowania albo po ustaleniu oceny rocznej uczeń zostanie ukarany naganą dyrektora za rażące naruszenie norm etycznych lub zasad współżycia społecznego, wychowawca może ustalić dla tego ucznia niższą roczną klasyfikacyjną ocenę zachowania. O swojej decyzji wychowawca klasy bezzwłocznie informuje ucznia i jego rodziców oraz Dyrektora.
– może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
1. Uczniów do szkoły przyjmuje dyrektor na podstawie wyników postępowania rekrutacyjnego.
Szczególne przypadki skreśleń z listy uczniów
3) braku, zgodnej z zasadami zawartymi w dokumentach szkoły, współpracy rodziców ze szkołą,
4) lekceważenie obowiązujących regulaminów szkolnych, a w szczególności:
ROZDZIAŁ XI.
PRZEPISY KOŃCOWE
1. Szkoła używa pieczęci podłużnej o treści:
Salezjańska Szkoła Podstawowa
ul. Jana Pawła II 6
19-300 Ełk
NIP…… REGON …….
oraz pieczęci okrągłej z napisem w otoku Salezjańska Szkoła Podstawowa i godłem państwa.
1) Dyrektor powołuje komisję statutową, w skład której wchodzą członkowie Rady Pedagogicznej,
2) Komisja statutowa przedstawia organowi prowadzącemu projekt zmian w Statucie, uwzględniający propozycje członków Rady Pedagogicznej, nie będących członkami komisji statutowej, celem uzyskania opinii.
3) Rada Pedagogiczna uchwala propozycje zmian w Statucie pod warunkiem uzyskania pozytywnej opinii organu prowadzącego.